Prema studiji The European Road Freight rate benchmark koju je nedavno objavila IRU (Svjetska transportna organizacija) zajedno s konzultantskim kućama Upply i Ti, indeks transportnih troškova je na rekordno visokom nivou. To je 7,5% više u odnosu na stanje prije godinu dana i u porastu je već četiri uzastopna tromjesečja.

Sektor koji je ključni dio evropske ekonomije (više od polovine robe doprema se cestom), u teškoj je situaciji koju dodatno otežava još nekoliko faktora a jedan od njih je to što je potražnja za proizvodima u post-covid fazi naglo porasla.

Najvažniji element koji opterećuje poslovanje je povećanje cijena goriva. Dizel je sada 52% skuplji u prvom tromjesečju a kao da to nije dovoljno, mora se uzeti u obzir još jedan dodatni faktor: cijene kamiona za prevoz robe. S obzirom na nedostatak komponenti za vozila sada je puno teže nabaviti novi kamion i puno skuplje. Pojedini brandovi podigli su cijene kamipona i do 18.000 eura a vrijeme čekanja na nabavku novog vozila može doseći i godinu dana.

Jedna od posljedica je i poskupljenje polovnih kamiona. Ekstrem je najizraženiji u SAD-u, gdje su polovni kamioni poskupjeli za 40% u odnosu na cijene iz 2020. godine, dok su u Evropi poskupjeli za oko 20% skoka. Nedostatak novih kamiona na tržištu dovelo je do toga da su kamioni stari godinu ili dvije gotovo jednake cijene kao i novi.

Sektor ima i još jedan problem koji se pogoršao sa ratom u Ukrajini, a to je nedostatak vozača. Krajem 2021., prije sukoba, u Evropi je bilo upražnjeno između 380.000 i 425.000 radnih mjesta među prevoznicima, od čega 80.000 u Poljskoj i 10.000 u Litvaniji.

Kada je 24. februara Ukrajina je proglasila vanredno stanje, automatski je uvedena zabrana napuštanja zemlje muškarcima u dobi od 18 do 60 godina, što je izazvalo probleme na tržištu radne snage. Uz to, neki poslodavci u Evropi raskinuli su ugovore o radu sa ruskim i bjeloruskim vozačima.

To znači da je više od 166.000 vozača kamiona iz Ukrajine, Bjelorusije i Rusije koji su radili u Evropi, ostavilo posao. Pretpostavlja se kako na tržištu nedostaje i do pola miliona vozača što će pojačati pritisak na poslodavce da onima koji rade povećaju plaće.

Nedostatak vozača nije nešto što će se uskoro popraviti, 72% profesionalnih vozača kamiona u Evropi starije je od 50 godina, a nema smjene generacija, mladi više ne žele biti vozači kamiona. U svijetu 24% radnih mjesta profesionalnih vozača nije popunjeno. Osim toga, samo 2% čine žene.

Druga posljedica ovih poremećaja su kašnjenja u isporuci robe koja putuje cestom. Postotak pošiljaka koje ne stignu na vrijeme (ovisno o vremenskom okviru njihove početne oznake) u tvornicu je blizu 20%, dok je prije pandemije iznosio 10%.

Nova evropska uredba koja je stupila na snagu ove godine (Paket mobilnosti) donosi jop problema sektoru. Ona predviđa povratak u zemlju registracije vozila svakih osam sedmica. Mjera ima za cilj zaustaviti fiktivno administrativno preseljenje transportnih kompanija u istočnu Evropu kako bi se smanjili  troškovi.