Aveti čija biografija cvjeta isključivo onda kad sve oko njih gnjili ovih dana su se podsjetile dana svog pupljenja: saksija iz koje su nikli – posljednja decenija prošlog vijeka – donijela je dva dozrela ploda njihove visprene politike. Jedan je prijem Kosova u Savjet Evrope, a drugi rezolucija o Srebrenici.

Imali su tako moćno diplomatsko sredstvo: bjesomučno šaranje Beograda grafitima i muralima koji tvrde ko je heroj i sanjivo prijete buncanjem da se vojska (sastavljena, naravno, od tuđe djece, ne od njihove) vraća na Kosovo – kad tamo, u najneočekivanijem obrtu još od dana kad je sijevnula vijest da je Riki Martin gej, zidno-farbarska taktika nije predomislila svijet.

Onaj svijet spolja, to jest. Ali, hej, pa njemu nije ni bila namijenjena.

To služi da se ovaj unutrašnji, domaći, zadrži u glibu ložačkih iluzija i slučajno ne skapira kako i dalje glasa za politiku koja ga je upropastila.

Svako ko ovo uviđa biće optužen da ne nosi dres otadžbine, tzv. autošovinizam i tako te leksičke virtuoznosti. Dobro, to smo razumjeli, tako se svoj narod mrzi. Nego da vidimo kako se svoj narod voli.

Voli se onako kako ga voli režim – da ponovimo: isti onaj iz devedesetih, eno ih taksativno nomenklaturisanih na listi za beogradske izbore, samo bez Slobe – to je spisak najvrlijih patriota, na korak od osnivanja instituta za rodogublje i groboljublje.

Milan St. Protić sažeo je poentu: režim je taj koji srpski narod predstavlja kao da je genocidan, jer individualnu krivicu prebacuje na cio narod.

Ne postoji „genocidan narod“, to nije pravni termin, a ne bi bio ni termin da nam ga upravo režim nije ponovio milion puta i utuvio u glavu čak i klincima. Sve što rade, rade da ovu jednostavnu i bjelodanu istinu raja ne shvati ni kad se svede na onaj mitski sabor ispod jedne šljive.

Pod prijetnjom da neki tamo bijeli svet hoće da okrivi čitav narod – hoće se da zapravo narod, koji nije kriv, ne okrivi pojedince koji jesu.

Protić kaže još nešto: za razliku od Njemačke, kojoj kolosalni užas onomad jeste bio državni projekat, kod nas je zaista riječ o odluci grupe ljudi.

„Zato je za nas mnogo lakše da kažemo istinu o tome, jer odgovornost ne nosimo mi. Niko od nas to tada nije znao.“

Nasuprot tome, režim sve vrijeme otprilike tvrdi da smo imali referendum šta Mladić da uradi, pa smo se eto saglasili i bi šta bi, svi smo krivi.

I sad je tu ta rezolucija, u kojoj ne piše ama baš ništa novo, no se zemlje EU pozivaju na obilježavanje 11. jula.

Od nas se hoće da shvatimo ili da ne shvatimo, a režim je tu da nam objasni kako se taj lični zaključak svakoga od nas zapravo bazira na tome da li svoj narod volimo ili mrzimo.

Toliko o nama, o jadu naše avlije. A sad, da ne ostanemo dužni ni svijetu.

Kroz Srebrenicu su tokom minulih godina prodefilovale nebrojene delegacije, inostrane radne akcije (mladi iz raznih zemalja dolazili su i dolaze da grade i edukuju se), humanitarci, naučnici su pisali doktorate, snimali su se dokumentarci, i to je do jedne tačke pomagalo opštem razumjevanju šta se onamo dogodilo i koje su posljedice; od te tačke, a nije lako reći gdje je ona tačno, neko razuman već bi porazmislio o onome što se stručno zove retraumatizacija, pošto sve navedeno podrazumijeva da se ljudi koji u Srebrenici žive anketiraju, propituju, ispituju, stavljaju iznova i iznova pod lupu intervjuisanja, i sve to pod etiketom tuđe uvjerenosti da taj proces pomaže i iscjeljuje.

No, bojim se da je s vremenom granica između stvarnog saosjećanja i puke fenomenologije počela da se tanji.

Prije koju godinu, od mladih iz Srebrenice saznao sam da nemaju pekaru. Da ne griješim dušu, to se do danas možda i promijenilo.

Ali kako je tačno ikad bilo moguće da čitavo to planetarno dušebrižništvo što se onamo sjati svakog jula nije primjetilo da Srebrenica nema pekaru?

Pa eto, moguće je zato što Srebrenica za svijet postoji mahom u jednom kvadratiću kalendara: 11. jula.

Kako tamo izgleda svakodnevica 28. januara, 3. avgusta, 15. decembra, bilo kog dana koji nije taj – da se neko to izistinski pitao, a ne samo u naučnim radovima, kanda bi neki radar registrovao odsustvo jedne tako obične stvari poput pekare.

Šta hoću reći: kao da svijetu – kakav je danas i kakav je sebi dozvolio da bude – ne treba Srebrenica koja pamti ali živi (što bi u nekom boljem svijetu bio ideal), nego Srebrenica koja pamti i pritom nikad neće istinski oživjeti, jer će je bjelosvetska briga održavati okovanom u tom stanju jedvaživota kao neku sociološku laboratoriju u kojoj se zauvijek mogu proučavati ljudske unesrećenosti.

Rezolucija poziva da se velebriga nastavi. A za nas nema zime, kod nas fraze „briga me“ i „nije me briga“ ionako znače isto.

Marko Šelić Marčelo srbijanski je pisac i muzičar. Objavio šest knjiga proze i šest albuma stihova, preveden na nekoliko jezika; ovaj je komentar objavio u listu Danas.