Institut “Yunus Emre” u Bosni i Hercegovini još od 2009. godine organizira kurseve turskog jezika, a osim toga, turski jezik uveden je u mnoge državne škole kao izborni drugi ili treći strani jezik. Osim mnogih drugih aktivnosti, jedna od nagrada učenicima koji pohađaju turski jezik jeste i odlazak u Republiku Türkiye. Do danas je blizu osam hiljada učenika iz Bosne i Hercegovine posjetilo Republiku Türkiye. Tako je i ove godine određeni broj učenika iz naše zemlje boravio u Türkiye i uživao u raspustu.

Učenici koji u okviru ljetnih škola Instituta “Yunus Emre” borave u Republici Türkiye ujedno i usavršavaju jezik tako što svakoga dana u jutarnjim satima imaju časove turskog jezika. Popodnevni program obično uključuje kulturno-umjetničke aktivnosti, tako se učenicima pruža prilika da kroz ova putovanja vide i dožive tursku kulturu o kojoj čitaju u knjigama. Direktor Instituta “Yunus Emre” u Sarajevu Mehmet Akif Yaman ističe da utjecaj koji stvaraju putovanja kroz različita mjesta Anadolije dostiže vrhunac posljednjom adresom, odnosno obilaskom Istanbula. Učenici koji Istanbul posjete u sklopu programa bratskih škola borave kod turskih porodica, gdje, osim što svaki dan obilaze Istanbul, stvaraju i nezaboravna prijateljstva, odnosno novu bratsku i sestrinsku porodicu. Kako kaže Yaman, jedan od njihovih ciljeva jeste da se upravo ove prijateljske veze održavaju tokom cijelog života.

SVE VEĆA ZAINTERESIRANOST ZA UČENJE TURSKOG JEZIKA

“U prvih šest mjeseci 2022. godine broj učenika koji su pohađali turski jezik u sklopu programa Instituta 'Yunus Emre' u Sarajevu i u Fojnici prešao je deset hiljada. Interes za nastavu je porastao posebno posljednjih godina. Sve veća podrška i interes Republike Türkiye u regiji, otvaranje online kurseva Instituta, kao i aktivnosti turskih institucija i organizacija u regiji jesu neki od faktora porasta interesovanja prema samom jeziku. Svakako i napredak Republike Türkiye posljednjih godina, posebno u oblasti odbrambene industrije, povećava interes pripadnika Oružanih snaga za turski jezik u Bosni i Hercegovini”, kaže Yaman.

“Yunus Emre” održava kurseve turskog jezika u tri različite oblasti. Za one koji mogu fizički prisustvovati u prostorijama Instituta postoje certificirani kursevi gdje nastavu drže i učitelji iz Republike Türkiye, kao i bosanski nastavnici koji su prošli obuku iz turkologije u Bosni i Hercegovini. Na ove kurseve, od početničkog nivoa A1 do nivoa govornika jezika C2, do sada je ukupno prijavljeno više od devet hiljada studenata. “Od 2020. godine organiziramo i online kurseve za naše studente iz različitih gradova koji fizički ne mogu doći do naših instituta. Do danas se na ove kurseve prijavilo 1.259 studenata. Za one koji ipak žele uživo pohađati a ne mogu doći u prostorije instituta organiziramo kurseve u različitim gradovima, selima i mjestima Bosne. Ove kurseve do danas je pohađalo više od sedam hiljada osoba. Ukupno kroz naše kurseve je do sada turski jezik pohađalo blizu osamnaest hiljada učenika”, ističe direktor Instituta “Yunus Emre” Mehmet Akif Yaman.  

Zainteresiranost za turski jezik raste iz godine u godinu. Yaman kaže da ne bi bilo ispravno zainteresiranost objašnjavati samo jednim razlogom. “Neosporna je činjenica da je najvažniji razlog interesovanja za turski  jezik želja za studiranjem u Republici Türkiye. Budući da skoro svi koji su studirali u Republici Türkiye i koji su se vratili u Bosnu i Hercegovinu lahko mogu naći posao, želja za školovanjem tamo je na visokom nivou, što naravno povećava i interesovanje za jezik. Veliki uspjeh koji su turske TV serije postigle posljednjih godina također je razlog. Uspjeh Republike Türkiye koji je napravila zadnjih dvadeset godina povećava sveopći interes ljudi za Türkiye, pa samim time i za jezik”, pojašnjava Yaman.

UZ OBILAZAK GRADOVA, PRILIKA I ZA MEDICINSKI STAŽ

I učenici iz Mostara boravili su u Republici Türkiye; 17 učenika posjetilo je Istanbul, a 15 turski grad Kayseri. Učenici Srednje medicinske škole Mostar, koji u okviru projekta Instituta “Yunus Emre” “Moj izbor je turski” izučavaju turski kao drugi strani jezik, boravili su u Istanbulu na programu “Ljetna škola turskog jezika i medicinski staž”. Kako kaže koordinatorica projekta iz Instituta “Yunus Emre” Selma Čusto, pored posjeta bolnicama i istraživačkim centrima, učenici su pohađali i nastavu turskog jezika na TOMER-u na Univerzitetu zdravstvenih studija. Ali svakako, tu je bilo vremena i za odmor, pa su učenici tokom dvosedmičnog boravka imali priliku posjetiti i mnogobrojne znamenitosti Istanbula i okoline kao što su dvorac Topkapi, Kapali čaršija, Muzej turske i islamske umjetnosti, Muzej historije islamskih nauka i tehnologije, džamiju i turbe Ahmet-paše Hercegovića u Yalovi, Çamlıca džamiju i muzej, Plavu džamiju, dvorac Dolmabahçe, Fondaciju streličara i druge.

“Petnaest najuspješnijih učenika srednjih škola u HNK koji izučavaju turski jezik kao drugi strani jezik su ove godine boravili u bratskom gradu Mostara Kayseriju. Kao i učenici u Istanbulu, i učenici u Kayseriju su pohađali nastavu turskog jezika na Ersemu Univerziteta Erciyes. Nakon časova turskog jezika, za učenike su organizovani izleti unutar i van grada Kayseri, te su na taj način imali priliku stečeno znanje iz turskog jezika u Bosni i Hercegovini koristiti u praksi. U okviru dvosedmičnog programa učenici su imali priliku posjetiti različite institucije u Kayseriju. Upriličene su i posjete gradonačelniku Kayseri dr. Memduh Büyükkılıç kao i podružnicama Udruženja 'Kızılay', koji su bili partneri ovog projekta. Naši učenici su tokom boravka u Kayseriju prisustvovali programu na kojem su imali priliku razgovarati o djelima Alije Izetbegovića, koji je organizovan od načelnika općine Talas Mustafe Yalçına”, navodi Čusto.

U okviru programa “Ljetna škola turskog jezika i medicinski staž” učenici su posjetili neke od vodećih bolnica i istraživačkih centara kao što su bolnica İstanbul Haydarpaşa, bolnica za kardiohirurgiju “Dr. Siyami Ersek”, zatim bolnica İstanbul Şişli Hamidiye Etfal, kao i bolnica  Başakşehir Çam ve Sakura. Učenici su prilikom obilaska klinika, poliklinika, centra za dijalizu, centra za kemoterapiju, laboratorija i drugih jedinica bolnica dobili informacije o zdravstvenim uslugama i medicinskoj opremi u Turskoj. Pokretači ovoga projekta jesu Institut “Yunus Emre” Mostar, Ured za obrazovanje Ambasade Republike Türkiye u Sarajevu, uz podršku Univerziteta zdravstvenih studija u Istanbulu i Općine Uskudar.

ISTANBUL IZ MAŠTE

Jedna od učenica koja je u okviru programa imala priliku upoznati grad Kayseri jeste Nađa Smajkić. Opisujući svoje iskustvo, Smajkić ističe da joj se Kayseri mnogo svidio, kako sam grad, tako i ljudi, njihova toplina i gostoprimstvo. Govoreći da su posjetili mnoga mjesta, naglašava da joj je zasigurno Kapadokya jedna od najljepših. “Iako nisam imala priliku vidjeti balone, svjetski poznata Kapadokya me očarala. Također, jako su mi zanimljivi bili Rota Talas i stari američki koledž, gdje sam se osjećala kao kod kuće. Zbog toga se zahvaljujem svima koji su učestvovali u ovom projektu”, kaže Smajkić.

Nina Jerković iz Metkovića, polaznica kursa turskog jezika u Institutu “Yunus Emre” Mostar, imala je veliku želju da posjeti Istanbul. “Svi kadrovi Istanbula o kojima sam ikad maštala u želji za iskustvom novog i drugačijeg ostvarili su se zahvaljujući organizatorima projekta 'Moj izbor je turski', koji su svojim učenicima omogućili posjetu Republici Türkiye kako bi učili turski jezik kroz praktičnu komunikaciju i upoznali se s načinom funkcioniranja zdravstvenog sustava te pobudili zanimanje i proširili znanja o medicini. Turske bolnice, sveučilišta, privatni i javni sektori nastoje pružiti znanje, održati organiziranu funkcionalnu strukturu zdravstva te potaknuti svoje zaposlenike na nesebičnost i želju za postizanjem većeg uspjeha na polju medicine. Iako İstanbul odiše poviješću, posjet Topkapi palači bio je naš prvi susret s arhitekturom Bliskog Istoka. Biti na (istom) tlu na kojem je ispisana povijest Türkiye, ali i svijeta jeste nezamisliv osjećaj koji  budi uzvišene osjećaje u čovjeku”, objašnjava Jerković.

Ninu Jerković posebno je dojmila i Kapali čaršija, najprometnija pijaca svijeta, za koju kaže da stoljećima predstavlja nezaobilaznu stanicu kako za sve trgovce, tako i za nju, koja je u potrazi za pravim doživljajem Republike Türkiye i njezinih ulica. Domaći turski čajevi, baklave, rahatlokum i ostali specijaliteti turske kuhinje su ono što je zapazila u radnjama kojih je više hiljada raspoređenih u 65 ulica Kapali čaršije. Šarenilo takvih ulica u njoj je osobno budilo radost i bilo kao nova dimenzija iz koje nije htjela izaći, a u koju se mislima uvijek rado vraća. Kako kaže Jerković, takve emocije plod su bića svjetske metropole koja je memorija vremena i jedna od najpoželjnijih destinacija svijeta. “Harmonija toga trenutka i val novih osjećaja prisjetili su me da je to 'onaj Istanbul' koji sam zamišljala. Nestvaran dok sam ga sanjala i u drugu ruku opet stvaran jer su očekivanja bila opravdana i ispunjena. Istanbul, ali i Türkiye općenito, nude uzbuđujuću i sveobuhvatnu lepezu kulture koja u orijentalnoj ekspresiji i sintezi azijskog i evropskog kontinenta nikog ne ostavlja ravnodušnim. Gostoprimstvo, usluga i ljubaznost naroda koji je uvijek spreman pomoći priča je za sebe jer se uvijek osjećate dobrodošlo. Vidjeti sve osobitosti i specifičnosti grada za samo nekoliko dana težak je izazov, ali mislim da bi odgovor ipak bio Pierre Loti, vidikovac s kojeg se pruža pogled na Zlatni rog. Istanbul predstavlja umjetnost, ali je i potiče. A o tome mnogo govori francuski pisac i moreplovac Julien Viaud, koji se koristio tim pseudonimom i prema kojemu je vidikovac dobio ime”, kaže Jerković.

Govoreći o cjelokupnom iskustvu koje su stekli odlaskom u Istanbul, osim obrazovanja, Jerković ističe da stvara cjelinu doživljaja koje nose sa sobom u život i emocije koje kroz uspomene grade unutarnje biće s novim poznanstvima i prijateljstvima, što je za nju zapravo smisao ovoga putovanja. Dodaje da je to bio “onaj Istanbul”, čija se posjeta činila daleko od bliske budućnosti, a dogodila se mnogo ranije zahvaljujući organizatorima projekta koji potiču nove generacije na učenje, usavršavanje novih vještina, znanja i jezika kroz kulturne i umjetničke vrijednosti, te znanstvene edukacije. “Posebno hvala profesorima Selmi Čusto, Jasmini Fejzić, Sabini Dumpor, Harisu Devedžiću i općenito Institutu 'Yunus Emre', koji su nam pružili podršku i poticaj”, naglasila je Nina Jerković. 

U Institutu “Yunus Emre” Mostar održavaju se kursevi turskog jezika na različitim stepenima i namijenjeni različitim grupama polaznika. “Kao i svake godine, tako i ove godine u septembru otvaramo prijave za sve one koji žele izučavati turski jezik u našem Institutu. Osim općih kurseva turskog jezika, organizuju se kursevi turskog za djecu, radionice prevođenja, turski jezik za štampu i medije, kao i konverzacijski kurs. Pošto smo tokom pandemije bili primorani preći na online nastavu, odlučili smo da i taj vid nastave zadržimo, tako da naši učenici pored pohađanja nastave u učionicama imaju mogućnost i pohađanja nastave online, putem koje otvaramo mogućnost i onima van granica Bosne i Hercegovine da izučavaju turski jezik”, pojašnjava Čusto.