Sedmični list “Stav” u dogovoru s aktuelnim mesnevihanom hadži hafizom Mehmedom Karahodžićem prenosi u nastavcima dersove iz “Mesnevije” održane u Mevlevijskom kulturnom centru na Jekovcu.

Priredio: Šaban GADŽO

Naslov večerašnjeg dersa

Faraonova prijetnja Musau, alejhis-selam

 

Faraon mu reče: “Zašto si, o Kelīm, ljude

pobio i stravi ih izložio?

Interesantno je da hz. Mevlana ovdje u usta Faraona stavlja ovu riječ Kelim, to je nadimak Musaa (a. s.) jer je on bio sagovornik Allaha Uzvišenog. Zašto je ovo hz. Mevlana stavio u usta Faraonu? Allahu alemu, on ovim hoće da ukaže na to da je Faraonu itekako bilo jasno ko je bio Musa i s kim on ima vezu, što me je podsjetilo na ajeti-kerim, esteizubillah: I oni ih, nepravedni i oholi, porekoše, ali su u sebi vjerovali da su istinita, pa pogledaj kako su skončali smutljivci.(En-Neml, 14) Ovo ves tej qanetha...  znači oni su bili na yeqinu, potpuno uvjereni da je istina ono s čime je došao Musa (a. s.), ali pogledajmo koja su to dva svojstva koja ne daju čovjeku da potvrdi istinu – porekoše ih (dokaze Božije) jer su bili nepravedni i oholi. Da nas Allah (dž. š.) sačuva da se ne bi i kod nas ova dva svojstva ustalila a da ih i ne primijetimo.

Od tebe ljudi se u bijeg dadoše.

U bijegu, od pokliznuća, ljudi izginuše.

(Kada se štap pretvorio u ogromnu zmijurinu, svijet koji se bio skupio počeo je od straha bježati pa je u tom stampedu stradalo mnogo ljudi. Faraon sad to prebacuje Musau, a. s.)

Bez sumnje, ljudi će te dušmanom smatrati.

Muškarci i žene u prsima će kin prema tebi nositi.

(kīn – mržnja, prezir...)

Narod si pozivao, ali stvar se izokrenula.

Ljudi će ti samo oponirati.

(Hoće da mu kaže, ti si pozvao narod da te slijedi, ali uzalud, narod se okrenuo na suprotnu stranu, počeo je bježati od tebe. Ljudi nisu mogli postupiti drukčije nego se tebi usprotiviti.)

Iako se pred tvojim šerrom pužeći povlačim,

u kažnjavanju tebe lonac ti kuham.

/Ovaj prvi polustih ukazuje na to da se Faraon, kada je vidio taj prizor sa štapom, prestravljen pužeći povukao, jer ga je ta zmijurina uhvatila za skut i bacila s prijestolja i onda je on, izbezumljen od straha, rekao: O, Musa, tako ti Asije, kutariši me ovoga! Skini ovo sa mene! Pa je Musa, alejhis-selam, pozvao tu aždahu i ona se povukla. I ovdje vidimo koliko je Faraon svjestan fadileta Musaovih i preko koga su mu došli, jer kad je voda donijela Musaa, hz. Asija je rekla Faraonu: (...) On će biti radost i meni i tebi! Ne ubijte ga, možda će nam od koristi biti, a možemo ga i posiniti. A oni ništa ne predosjetiše. (El-Kasas, 9) I on sada podsjeća Musaa na to kako bi izazvao sažaljenje kod njega i spasio ga od aždahe./

Nemoj misliti da mene možeš prevariti,

a i to da će neko, osim tvoje sjene, uz tebe pristati.

Ne zanosi se time što si proizveo.

U srca ljudi strah si ubacio.

Da stotinu takvih podvala izneseš, na zao glas ćeš izaći

i na koncu ćeš od onih koji buku podižu ponižen i ismijan biti.

Poput tebe, bilo je mnogo varalica.

Na koncu, u našem Misiru, bijahu osramoćeni.”

 

 

 

NOVO POGLAVLJE

 

Musaov, alejhis-selam, odgovor Faraonu na prijetnju koju mu je uputio

 

Musa reče: “S Hakkovim emrom ja nisam saučesnik.

Ako Njegov emr moju krv prolije – nema straha.

Ja sam rāzi, ja sam šākir, o, protivniče (ej, harīf)!

Na ovoj strani sam okaljan, a pred Hakkom ugledan.

/Na dunjaluku, pred neukim svijetom koji napadaju na moju čast, ja sam okaljan (osramotiti se, izgubiti dobar glas, obrukati se...), a pred Hakkom sam ugledan./

 

Pred narodom sam nevažan, nemoćan i predmet ismijavanja.

Pred Hakkom omiljen (mahbub), tražen i izabran.

Upućuje nas na ajeti-kerim, esteīzubillah: O, vjernici, ne budite kao oni koji su Musaa uznemiravali, pa ga je Allah oslobodio onoga što su govorili i on kod Allaha ugled uživa.(El-Ahzab, 69)

 

Ovo ti riječima izražavam. Inače,

Bog će sutra tvoje lice zacrniti.

/Ja ti ove riječi govorim kao nasihat – savjet, savjetujem te iskreno. Inače, ako ih ne primiš, Allah će te sutra, na Sudnjem danu, svrstati među one crna obraza. A kakve su to riječi bile, govore nam drugi ajeti-kerimi. Esteizubillah: Idite ti i brat tvoj sa dokazima Mojim, i neka sam vam Ja uvijek na pameti, idite Faraonu, on se, doista, osilio, pa mu blagim riječima govorite, ne bi li razmislio ili se pobojao! (Ta-Ha, 42-44) Vidite kako ih Allah, dž. š., šalje jednom takvom silniku i kako ih savjetuje – neka sam vam Ja uvijek na pameti, tj. nemojte zaboraviti zikr, stalno Me se sjećajte, a ovo je i savjet svakom onom koji poziva na Allahov put, kako da se obraća; bez obzira na to što je s druge strane jedan ovakav silnik (...on se, doista, osilio, pa mu blagim riječima govorite, ne bi li razmislio ili se pobojao). Vidite šta je blagost. U ajeti-kerimu nam je rečeno: Samo Allahovom milošću ti si (Muhammede) blag prema njima, a da si osor i grub, razbježali bi se od tebe.(Ali-Imran, 159) Evo pouke ako nekome zapadne takva uloga da se obraća drugome i da poziva na Allahov put, na koji način da to čini./

 

Izzet je Njegov i Njegovih robova.

Kroz Adema i Iblisa uči ukazivanje na to.

(izzet – snaga, čast, slava, dostojanstvo...)

Upućuje nas na ajeti-kerim, Esteizubillah: A izzet je u Allaha i Poslanika Njegova i u vjernīkā, ali licemjeri neće da znaju.(El-Munafikun, 8)

Rahmetli Korkut je preveo izzet s riječju snaga, što me je podstaklo da kažem i sljedeće, uz ovaj drugi polustih. Kada je Allah Uzvišeni oblikovao Ademovu, a. s., formu, dok još uvijek duša nije u njega ušla, ostavio ga je Gospodar tako 40 godina. To je bilo nešto najljepše što je Gospodar do tad stvorio, jedna neviđena ljepota. Onda kaže Iblis melekima: “Hajde da vidimo tog halifu Božijeg.” Došli su do tog kalupa, prodrmali ga i čuo se zvuk poput udara u grnčariju. Onda je Iblis ušao kroz glavu, pa se spustio u stomak, a izašao na analni otvor, pa kaže melekima: “Ne bojte se, ovo je šuplje, a sve što je šuplje, nema snage! Ako sutra i bude on halifa Božiji na Zemlji, ja ću mu oteti tu ulogu, ja ću ga lahko savladati i njega ću otjerati sa staništa Zemlje, kao što sam džine otjerao.” Meleki mu kažu: “Pazi dobro, to što smo ti pomogli prvi put kad je trebalo džine smiriti (na Zemlji su bili ratovi među njima), to smo uradili po emru Božijem, ali ako ne dođe emr po pitanju novog stvorenja, ne računaj na našu pomoć.” Onda je on vidio da od pomoći meleka nema ništa za tu njegovu nakanu, pa je rekao: “Ja sam samo htio da vidim kakvo je vaše raspoloženje, šta kažete na to.” Dakle, izzet (čast, dostojanstvo, slava) pripadaju samo Allahu, Poslaniku i mu'minima, istinskim vjernicima. A znamo, prije nego što će baciti svoje štapove i užad, u suri Eš-Šu'ara' se navodi šta su kazali Faraonovi sihirbazi. Esteizubillah: I oni pobacaše konope svoje i štapove svoje i rekoše: “Tako nam izzeta Faraonova, mi ćemo svakako pobijediti!” (Eš-Šu'ara', 44)

 

 

Šer Hakka nema kraja, kao Hakk.

Pazi! Usta zatvori i list okreni!

(Govoriti o Hakku i tumačiti Njegova svojstva nema kraja. Nego, ti zatvori usta i prevrni list – okreni list u knjizi svoga duha!)

 

NOVO POGLAVLJE

Faraonov odgovor Musau

 

Faraon mu odvrati: “List je pod mojim hukmom.

Defter i divan hukma ovog trena meni pripada.

(hȕkum – zapovijed, nalog, odluka, presuda; dȅfter – bilježnica, registar, protokol; dìvān – carsko ili vezirsko vijeće, državni savjet)

Mene su kupili stanovnici svijeta.

Zar si od svih pametniji, o, fulan?!

/Hoće da kaže – mene su izabrali stanovnici svijeta, sav ovaj svijet mene je odabrao (izabrao) da upravljam njima, zar si ti od svih pametniji, o, fulan?! Vidite, neće ni ime da mu izgovori, već mu kaže o, fulan, o, ti i ti..., zar si ti pametniji od sviju – ti na jednoj strani, a sva ova masa na drugoj, zar si pametniji od svih?! Evo i nama lijepe prilike da razmislimo šta znači gomila (svjetina, masa), a onda da se prisjetimo ajeti-kerima, Esteizubillah: Ako bi se ti pokoravao većini onih koji žive na Zemlji, oni bi te od Allahova puta odvratili; oni se samo za pretpostavkama povode i oni samo neistinu govore. (El-En'am, 116)

Takav biva ishod kad gomila upravlja, a to je i ono  što nazivaju “vladavinom naroda”!

A mi i sami često očekujemo da vidimo jednu grupu, kad smo u nekoj nedoumici pa kad vidimo da se pedesetak ljudi okupilo oko nečega, i da bi sami sebi olakšali situaciju, kažemo – valjda ovih pedeset ljudi znaju šta je istina, odoh i ja prići toj strani... Sjetimo se, kad dođe takva situacija, ove poruke u ajeti-kerimu: Ako bi se ti pokoravao većini onih koji žive na Zemlji, oni bi te od Allahova puta odvratili.../

O, Musa! Sebe si izabrao. Smjȅsta odlazi!

Sebe manje gledaj! Sobom se ne zanosi!

(U tom čistom ogledalu koje predstavlja Musa, alejhis-selam, Faraon vidi sebe, a Musau pripisuje ono što je u tom ogledalu vidio. To je i nama poruka: Ako budemo u vlasti svoga nefsa, ono što prebacujemo drugima, nek znamo da smo mi to sami.)

Sakupit ću sahire dehra (ovog vremena)

da tvoj džehl (neznanje) gradu pokažem.

Samo, to se ne može obaviti u dan-dva.

Daj mi četrdeset dana vremena, do temuza.”

(temuz – juli, mjesec sirijskog kalendara)

 

NOVO POGLAVLJE

Musaov, alejhis-selam, odgovor Faraonu

 

Musa reče: “To mi nije dozvoljeno.

Ja sam rob. Odgoda tebi nije mi naređena.

(Ja sam rob Božiji, izvršavam samo naredbe svoga Gospodara i ne mogu postupiti po svom hiru, po svojoj volji, jer poslanici ne govore po svom hiru nego ono što im se objavljuje.)

Ako si ti dominantan, a ja bez jarana,

ja sam rob fermana i po tom osnovu

ne mogu ništa učiniti.

(Ako tebi izgleda da si ti dominantan u svom tom sjaju koji posjeduješ kao vladar Egipta, a ja bez jarana: izgleda ti da nikog nema uz mene, vidiš me kô gariba nekakvog, ali, ja sam rob fermana – Božije naredbe i u vezi toga ne mogu ništa učiniti, jer ja postupam prema onome šta mi se naredi.)

 

Ozbiljno ću se s tobom boriti, dok sam živ.

Šta ja imam s potporom? Ja sam rob.

/Naredba je meni da ja tebi dođem i da izvršim ono što mi je naređeno, a šta ja imam s potporom – šta ja imam s tim što ti mene vidiš kao gariba, kao onog koji nema nikoga uza se i kao da bi se trebao prepasti tebe koji imaš tu potporu (garda je oko tebe, vojska i policija je tvoja), a mene vidiš usamljena, ali meni takva potpora ne treba. Ja imam najjaču potporu, ja sam rob Allaha Jedinog! A rob nema svoje volje, njegova volja je volja njegovog Gospodara./

Borit ću se dok ne stigne Božiji hukum.

On rastavlja neprijatelja od neprijatelja.”

(Tj. jednog uzdiže do pobjede, a drugog obara.)

 

Prvi dio 26. dersa koji je hadži hafiz Mehmed Karahodžić održao 4. 11. 2020. godine u Mevlevijskom kulturnom centru – Jekovac.