Za “Stav” govori Andrej Nikolaidis, književnik i publicist, te poručuje da “Bosna nije pala, Crna Gora jeste”.

„U ovom trenutku BiH i Crna Gora su spojeni sudovi. Velikosrpski nacionalizam, kao egzistencijalna prijetnja BiH, nipošto nije jednako opasan sa i bez Crne Gore kao dijela mikroimperijalne, ubistvene mašinerije koju taj nacionalizam pokreće. Taj nacionalizam je, jednako tako, i egzistencijalna prijetnja Crnoj Gori. S tim što je BiH na taj nacionalizam kudikamo otpornija od Crne Gore. U zadnjih četvrt vijeka taj je nacionalizam dva puta pregazio Crnu Goru, no nije uspio pregaziti Bosnu. Cijena odbrane Bosne bila je stravična, no Bosna nije pala. Crna Gora jeste. Dva puta, bez ozbiljnog otpora.“

U uvodnoj riječi Amina Šećerović-Kaşli naglašava da Bosna i Hercegovina kao zemlja koja ima snažne prijateljske i bratske odnose s Republikom Türkiye trebala je biti među prvima koji su uputili spasilačke ekipe nakon razornog potresa, pogotovo ako se uzme u obzir da su naši timovi za spašavanje zaista i bili među prvim spremni. “Međutim, Vijeće ministara palo je na ispitu ljudskosti i saosjećanja, te nažalost pokazalo svoju nesposobnost i neorganizovanost”, piše Šećerović-Kaşli dodajući da u pravilu se ne bi smjela kritizirati ničija humana potreba da pomaže drugima, ali u ovom slučaju je riječ o zaista tako jasno vidljivoj uzurpaciji državnih nadležnosti i politizaciji koju su nam u dogovoru priredili Nešić i Dodik.

U ovom broju donosimo Dosje „Stava“ pod naslovom „Srpska pravoslavna crkva, Bosna i Bošnjaci“. U odvojenim tekstovima o ovoj temi pišu Nedim Hasić, Adnan Pejčinović i Jakub Salkić.

Dva su događaja ovih dana u čijem su središtu bila dva vjerska službenika uzburkala bosanskohercegovačku javnost. Skoro u isto vrijeme, zbog izjava o Svetom Savi, imam iz Kozarca Amir Mahić pozvan je na saslušanje u MUP entiteta Republika srpska, a mitropolit Hrizostom obavijestio je članove Skupštine Međureligijskog vijeća u BiH da prekida članstvo sve dok Vijeće ne „ozdravi“.

Iako je bilo najavljeno da će efendija Mahić, nekadašnji maloljetni zatočenik prijedorskih koncentracionih logora koje su u maju 1992. godine osnovale tamošnje srpske vlasti, biti saslušan u Odjeljenju za terorizam PU Prijedor, to se ipak nije desilo, Mahić je saslušan početkom sedmice u prostorijama Islamske zajednice u Kozarcu.

Mahić je osumnjičen za krivično djelo „javno izazivanje i poticanje nasilja i mržnje“ zato što je, kako to tumače prijedorske vlasti, na hutbi govorio o vrijednostima i učenju pravoslavlja te problematizirao zloupotrebu svetosavskog učenja, odnosno praksu koja odudara od duha pravoslavlja. Na istoj je hutbi također kritikovao i muslimane i njihovu praksu koja odudara od duha islama.

Iako su mediji iz entiteta Rs zlobno insinuirali kako je „hodža napao Svetog Savu“, nazvavši sve one koji su hutbu slušali „potomcima turskih okupatora“, Mahić uopće nije govorio o jednoj od najvažnijih ličnosti u historiji Pravoslavne crkve nego o pojmu svetosavlje, koji je osmislio teolog Dimitrije Najdanović, a koji je usko vezan za fašizam iz tridesetih godina prošlog stoljeća. „Svetosavlje je ideologija koja nema nikakve posredne ili neposredne veze sa Svetim Savom, osim što je zloupotrijebila ime ove historijske ličnosti. Svetosavski nacionalizam je ultradesničarska politička ideologija koja spaja dva elementa – srpski nacionalizam i pravoslavni klerikalizam u 20. vijeku. Nastala je u krilu Bogomoljačkog pokreta kontroverznog vladike Nikolaja Velimirovića i intelektualaca okupljenih oko fašističkog pokreta Zbor 1930-ih godina. Kada je riječ o sadržaju: od Svetog Save je uzeto ime, ostalo je proizvod duhovnih strujanja na ekstremnoj desnici u Evropi 30-ih godina 20. vijeka.“

O ostalim temama kojima se bavi ovosedmični “Stav” saznajte iz sadržaja:

UVODNA RIJEČ
Amina Šećerović-Kaşli: Vijeće ministara palo je na ispitu ljudskosti i saosjećanja

POLITIKA
DOSJE „STAVA“: SRPSKA PRAVOSLAVNA CRKVA, BOSNA I BOŠNJACI
Nedim Hasić: Kako je SPC poticala i pravdala Agresiju i relativizirala Genocid nad Bošnjacima  
Adnan Pejčinović: Svetosavsko manipuliranje ljubavlju
Jakub Salkić: Ono što je „Velika Srbija“ za političare, to je svetosavlje za popove
Almir Mehonić: Sandžački voz: Zadnja stanica – Kosovo
Andrej Nikolaidis: Bosna nije pala, Crna Gora jeste (INTERVJU/ Razgovarao: Mirza Abaz)
Uzeir Alispahić: Izbor SDA i DF ili „osmorka“ jeste izbor između slobode i privida komfora
Alma Arnautović: U fokusu nam treba biti obrazovanje i reformski segment (Razgovor s Ahmedom Omerovićem)
Aleksandar Olenik: Crna Gora i djelomično BiH plaćaju najveću cijenu prešutne podrške Vučiću zbog Kosova (INTERVJU/ Razgovarao: Sanadin Voloder)
Damir Hadžić: Montiranje, nezakonito prisluškivanje i javno diskreditiranje u Brčkom
Hasan Eminović: I rodno selo Bože Ljubića nekad je bilo muslimansko
Damir Hadžić: Mujo kuje, a Krupa ga kune
Osman Softić: Bangladeš između demokratije i represije

KOLUMNE
KRIVO SRASTANJE: Psihijatrica na posmatranju (Sadik Ibrahimović)
APOKRIFNI FRAZARIJ: Razbijeni vrč (Irfan Horozović)
ZAPISI IZMEĐU RATOVA: Igranka za trideset četnika (Amir Hasanović)
HAZNA AŠKA: Nemoj prestrogo suditi! (Hadži Hafiz Mehmed Karahodžić/ Priredio: Šaban Gadžo)

DRUŠTVO
Bojan Budimac: Katastrofom pogođeno 23 miliona ljudi u Republici Türkiye i Siriji
Jakub Salkić: Prodajemo li dušu đavolu u zamjenu za mašinu koja nas oduševljava i zabavlja?
Sanadin Voloder: Evropa se i dalje nalazi u atmosferi krstaških ratova, a trebala bi se ugledati na Kanadu i Novi Zeland
Bajro Perva: Nakorak do stote godine: Ništa ne radim, samo čitam i pišem (Razgovor s Omerom ef. Nakičevićem)
Izet Perviz: Koliko imena zla za Vrbanju
Alen Kalajdžija: Mahmuzati se može i čovjek i društvo
Mirza Abaz: Ibrahim, pored braće Abdullaha i Talhe, treći hafiz u porodici Tričić
Izet Perviz: Na vratima sarajevskih polja
Ammar Kulo: Hercegovina u novembru

KULTURA
Almir Zalihić: Pjesnik koji je sagradio grad u svojoj poeziji, u svojoj utrobi (O Mehi Barakoviću)