Predsjednik Joe Biden potpisao je u srijedu zakon koji će zabraniti TikTok u Sjedinjenim Državama osim ako njegov kineski „roditelj“ ByteDance ne proda aplikaciju. TikTok planira da ospori zakon na sudu, ali ako ne uspije, kompanija će morati brzo pronaći kupca.

Postavlja se pitanje koga bi američka vlada mogla smatrati pogodnim novim vlasnikom platforme društvenih medija sa 170 miliona američkih korisnika i rastućim izazovom naslijeđenim gigantima društvenih medija, kao što je Facebook, čiji je „roditelj“ kompanija Meta.

Mogućnost prodaje TikToka mogla bi dovesti do potencijalnog ludila, odvlačeći sve od tehnoloških kompanija do trgovaca na malo i privatnih investicijskih kompanija i investicionih bankara. I dodatna glavobolja za svakog potencijalnog kupca: kinesko ministarstvo trgovine ranije je najavilo da će se "čvrsto protiviti" bilo kakvoj prisilnoj prodaji TikToka.

Još nema očiglednog konsenzusa oko favorita ponuđača. Ali neki kandidati izgledaju vjerovatniji od drugih, kažu pravni stručnjaci i poslovni analitičari. Bilo kakav napor etabliranog tehnološkog giganta s velikim prisustvom na društvenim mrežama odmah bi pokrenuo antitrustovske crvene zastavice, smatraju analitičari.

Meta se već bori protiv tužbe Federalne trgovinske komisije u kojoj se navodi da je kupovina WhatsApp-a i Instagrama prekršila američki antimonopolski zakon, a FTC aktivno nastoji razbiti kompaniju.

Google se također bori protiv antimonopolskih tužbi Ministarstva pravde na dva fronta. To se odnosi na poslovanje s tehnologijom pretraživanja i oglašavanja, a ne s vlasništvom nad YouTube-om. Ipak, kompanija je pod tolikom lupom da bi bila loš kandidat za kupovinu TikToka, kažu stručnjaci.

„Ako se radi o Amazonu, Microsoftu, Googleu ili Meta, mislim da ćete u njihovom slučaju vidjeti značajnu zabrinutost protiv monopola“, rekao je Gene Kimmelman, bivši zvaničnik Ministarstva pravde za borbu protiv monopola. „Ako biste rekli, recimo, Intel, ili Cisco, možda Oracle, ne znam. Ako biste mi rekli da je to Verizon ili AT&T, možda to i nije tako veliki problem.”

Jasmine Enberg, glavna analitičarka u Emarketeru, istakla je paradoks: samo najveći, najdominantniji tehnološki giganti mogu imati resurse da kupe TikTok. Ali možda bi oni bili ti koji bi privukli najviše regulatornog skepticizma.

"Svaki potencijalni kupac mora imati duboke džepove i jak stomak", rekla je Enberg. “Dok bi mnogi željeli da se dočepaju željenog TikTokovog algoritma, većina onih koji bi mogli priuštiti kupovinu aplikacije ne bi bili u mogućnosti da riješe antimonopolske prepreke.”

Microsoft je nedavno privukao antimonopolski nadzor kada je pokušao da kupi izdavača videoigara Activision Blizzard u jednom od najvećih tehnoloških spajanja u historiji. Ali na kraju je prevladao tužbu FTC-a i umirio druge međunarodne regulatore da zaključe decenijski ugovor prošle jeseni.

Svjež nakon tog uspjeha, Microsoft bi se mogao naći s obnovljenom mogućnošću da sklopi dogovor sa TikTokom. Iako Microsoft posjeduje Linkedln, društvenu mrežu namijenjenu profesionalcima, u svom portfelju nema aplikaciju poput TikToka.

Microsoft je bio jedan od nekolicine kandidata za kupovinu TikToka 2020. godine kada je predsjednik Donald Trump prvi put tražio prodaju. U pregovore je bio uključen i Walmart, koji je tada rekao da je u partnerstvu s Microsoftom na mogućem dogovoru.

Ipak, obje su kompanije odustale od napora nakon što je TikTok pristao da radi s Oracleom na projektu Texas, inicijativi TikTok-a za pohranjivanje podataka o američkim korisnicima na serverima u vlasništvu Oraclea, a koji je trebao zadovoljiti brige o nacionalnoj sigurnosti SAD-a.

Četiri godine kasnije, s obzirom da je budućnost TikToka pod sumnjom, takva je i sudbina projekta Texas, a to znači da oni koji su ranije iskazali interes za TikTok mogu imati još jednu priliku. I Oracle, također.

A potez koji je mnoge iznenadio - bivši Trumpov ministar finansija Steven Mnuchin objavio je prošlog mjeseca da sastavlja tim investitora za kupovinu TikToka.

Tačni detalji Mnuchinove ponude su magloviti, iako je navodno sugerirao da bi sporazum mogao isključiti TikTokov moćni algoritam sadržaja koji je formirao osnovu njegove popularnosti. To bi moglo zaobići ograničenja kineske vlade na izvoz algoritama za preporuke, ali bi u suštini značilo kupovinu samo TikTok brenda i ostavljanje njegove najdragocjenije imovine van dogovora.

Ali Mnuchin je u vrijeme Trumpovog mandata zagovarao da se prvi put zabrani TikTok. Mnuchin je javno rekao da mu je to iskustvo dalo duboko razumijevanje TikToka i njegovog funkcioniranja, uključujući podatke koje prikuplja o korisnicima. Neki kritičari kažu da Mnuchin sada može iskoristiti to unutarnje znanje za svoju potencijalnu korist.

Bila bi "sramota kada bi [Mnuchinu] bilo dopušteno da se okrene i koristi te povjerljive informacije kako bi dodatno obogatio sebe i svoje saudijske prijatelje", rekao je demokratski senator iz Oregona Ron Wyden prošlog mjeseca za Washington Post.

Kupovina TikToka bi Mnuchina također pretvorila u rivala Trumpu, koji je predsjednik i vodeći dioničar kompanije koja posjeduje Truth Social, platformu društvenih medija na kojoj je Trump najpopularniji korisnik.

Drugi biznismeni koji su izrazili interesiranje su Kevin O'Leary, kanadski predsjednik privatne firme rizičnog kapitala O'Leary Ventures. Kao i kod Mnuchina, O'Leary je rekao da bi potencijalna akvizicija TikToka možda morala isključiti TikTokov algoritam. Njegova predložena početna ponuda? Između 20 i 30 milijardi dolara.